33.5 Zdarzenia po dniu sprawozdawczym

Podpisanie umowy inwestycyjnej z Ørsted dotyczącej projektu budowy morskich farm wiatrowych

10 lutego 2021 roku podmioty z GK PGE oraz Ørsted zawarły umowę, w której ustaliły ich udział w dwóch projektach budowy morskich farm wiatrowych na poziomie 50%. Są to realizowane dotychczas przez PGE projekty Baltica 2 (o planowanej mocy ok. 1,5 GW) oraz Baltica 3 (o planowanej mocy ok. 1 GW).

PGE Baltica 6 sp. z o.o., PGE Baltica 5 sp. z o.o. (podmioty zależne od PGE) („Dotychczasowi Wspólnicy”), Orsted Baltica 2 Holding sp. z o.o., Orsted Baltica 3 Holding sp. z o.o., (podmioty zależne od Ørsted Wind Power A/S („OWPAS”), zwani dalej łącznie „Inwestorami”), Elektrownia Wiatrowa Baltica – 2 sp. z o.o. („EWB2”) i Elektrownia Wiatrowa Baltica – 3 sp. z o.o. („EWB3”) podpisali umowę inwestycyjną dotyczącą dokonania przez Inwestorów inwestycji w projekty Baltica 2 i Baltica 3.

Umowa inwestycyjna określa ramy prawne regulujące utworzenie wspólnego przedsięwzięcia pomiędzy PGE a OWPAS, którego celem będzie przygotowanie, budowa i eksploatacja morskich farm wiatrowych Baltica 2 i Baltica 3.

W ramach Umowy inwestycyjnej Inwestorzy zobowiązują się objąć nowoutworzone udziały w EWB2 i EWB3, stanowiące 50% całego kapitału zakładowego i uprawniające Inwestorów do 50% głosów w organach każdej ze spółek. Po zamknięciu transakcji h 50% udziałów w EWB2 oraz w EWB3 należeć będzie do odpowiedniego Dotychczasowego Wspólnika, a pozostałe 50% udziałów należeć będzie do odpowiedniego Inwestora.

Łączna cena objęcia nowoutworzonych udziałów w EWB2 i EWB3 stanowić będzie równowartość 657 mln PLN. Ponadto, po wydaniu ostatecznej decyzji inwestycyjnej, Inwestorzy mogą zostać zobowiązani do wniesienia do obu spółek dodatkowych wkładów uzależnionych od ziszczenia się określonych warunków.

Zamknięcie transakcji jest uzależnione od spełnienia się określonych warunków zawieszających, w tym od uzyskania zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Umowa Inwestycyjna przewiduje, że w momencie zamknięcia transakcji odpowiednie strony podpiszą szereg dodatkowych dokumentów transakcyjnych. Dokumenty te obejmują umowę wspólników EWB2 i umowę wspólników EWB3, a także umowy określające zasady wspólnego zarządzania projektem, regulujące między innymi takie kwestie jak: zasady ładu korporacyjnego w spółkach, zobowiązania stron w zakresie finansowania i świadczenia innego rodzaju wsparcia na rzecz spółek, ograniczenia w zbywalności udziałów oraz skutki naruszenia postanowień i zmiany kontroli, świadczenie usług rozwojowych na rzecz spółek oraz udzielanie pożyczek przez wspólników.

Informacja na potrzeby ujawnienia w raporcie giełdowym dot. skargi Czech przeciwko Polsce z tytułu przedłużenia koncesji dla dalszego funkcjonowania KWB Turów

Skarga Czech przeciwko Polsce z tytułu przedłużenia koncesji dla dalszego funkcjonowania KWB Turów

Decyzją Ministra Klimatu z dnia 20 marca 2020 roku o 6 lat przedłużono koncesję dla PGE GiEK S.A. na wydobywanie węgla brunatnego i kopalin towarzyszących ze złoża węgla brunatnego „Turów”. W dniu 30 września 2020 roku Republika Czeska skierowała do Komisji Europejskiej w trybie art. 259 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ( „TFUE”) pismo inicjujące postępowanie przeciwko Polsce z tytułu przedłużenia funkcjonowania kompleksu energetycznego w Turowie. Zarzuty względem strony polskiej dotyczyły wydania decyzji administracyjnych umożliwiających kontynuowanie działalności wydobywczej w KWB Turów. Działanie władz polskich, miałoby rzekomo stanowić naruszenie przepisów prawa UE, w tym ramowej dyrektywy wodnej, dyrektywy w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, dyrektywy w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska oraz dyrektywy w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko.

W dniu 17 grudnia 2020 roku Komisja Europejska wydała uzasadnioną opinię, w której podzieliła część zarzutów strony czeskiej, wskazując jednocześnie, że przedłużenie funkcjonowania KWB Turów nie spowodowało naruszenia postanowień ramowej dyrektywy wodnej. Komisja Europejska podkreśliła również, że część pozostałych zarzutów ze strony czeskiej okazała się nietrafiona.

W dniu 22 lutego 2021 roku rząd czeski podjął decyzję o złożeniu skargi przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej. Skarga ta została skierowana do Trybunału Sprawiedliwości w dniu 26 lutego 2021 roku. Sprawa została wpisana do rejestru sądowego.

Stroną w postępowaniu są państwa członkowskie, co wyłącza możliwość udziału osób fizycznych i prawnych, nawet jeśli sprawa dotyczy bezpośrednio ich działalności. Na przestrzeni najbliższych tygodni Grupa spodziewa się publikacji streszczenia zarzutów skargi. Trybunał Sprawiedliwości w pierwszej kolejności rozstrzygnie w przedmiocie zastosowania środka tymczasowego.

Eksploatacja KWB Turów jest prowadzona w zgodzie z przepisami prawa krajowego oraz europejskimi normami środowiskowymi. W ocenie PGE nie ma podstaw do wstrzymania pracy kompleksu energetycznego w Turowie. Ewentualne przyszłe rozstrzygnięcie sporu zostanie ujawnione w przyszłych sprawozdaniach finansowych

Wyniki wyszukiwania