7.2 Koszty w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym

Zasady rachunkowości

Koszt własny sprzedaży

Do kosztu własnego sprzedaży zalicza się:

  • koszt wytworzenia produktów poniesiony w danym okresie sprawozdawczym, skorygowany o zmianę stanu produktów (wyrobów gotowych, półproduktów oraz produkcji w toku) oraz skorygowany o koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby,
  • wartość sprzedanej energii elektrycznej, towarów i materiałów według cen nabycia, zmiany wyceny wartości godziwej instrumentów finansowych związanych z węglem wycenianym do wartości godziwej, a także zmiany wyceny zapasów węgla wycenianego w wartości godziwej.

Koszty wytworzenia, które można bezpośrednio przyporządkować przychodom osiągniętym przez jednostki, wpływają na wynik finansowy jednostek za ten okres sprawozdawczy, w którym przychody te wystąpiły.

Koszty wytworzenia, które można jedynie w sposób pośredni przyporządkować przychodom lub innym korzyściom osiąganym przez jednostki, wpływają na wynik finansowy jednostek w części, w której dotyczą danego okresu sprawozdawczego, zapewniając ich współmierność do przychodów lub innych korzyści ekonomicznych

Rok zakończony
31 grudnia 2020
Rok zakończony
31 grudnia 2019
KOSZTY W UKŁADZIE RODZAJOWYM
Amortyzacja i odpisy aktualizujące 4.581 11.417
Zużycie materiałów i energii 5.181 5.370
Usługi obce 2.597 2.548
Podatki i opłaty 8.454 5.483
Koszty świadczeń pracowniczych 5.450 5.464
Pozostałe koszty rodzajowe 312 327
KOSZTY WEDŁUG RODZAJU, RAZEM 26.575 30.609
Zmiana stanu produktów (28)
Koszt wytworzenia świadczeń na własne potrzeby jednostki (818) (1.333)
Koszty sprzedaży i dystrybucji (1.492) (1.361)
Koszty ogólnego zarządu (1.189) (1.099)
Wartość sprzedanych towarów i materiałów 18.535 13.346
KOSZT WŁASNY SPRZEDAŻY 41.611 40.134

Jak przedstawiono w nocie 3.1 niniejszego sprawozdania finansowego w roku 2020 roku w wyniku przeprowadzonych testów na utratę wartości w pozycji Amortyzacja i odpisy aktualizujące Grupa ujęła utworzenie odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości aktywów trwałych w wysokości 530 mln PLN.

Wzrost wartości sprzedanych towarów i materiałów wynika ze wzrostu zakupu energii elektrycznej z giełdy na potrzeby zabezpieczenia sprzedaży do odbiorców końcowych co jest spowodowane wprowadzeniem 100% obliga giełdowego oraz ze wzrostu średnich cen energii elektrycznej na rynku

Wyniki wyszukiwania