Segmenty | Regulacja | Cele regulacji | Ostatnie rozstrzygnięcia | Kolejny etap | Wpływ na GK PGE |
---|---|---|---|---|---|
|
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające ramy na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej (Europejskie prawo o klimacie). | Wprowadzenie dla UE prawnie wiążącego celu neutralności klimatycznej do 2050 roku, określenie nowego celu redukcji emisji na 2030 rok. | 4 marca 2020 roku przedstawiony został wniosek legislacyjny dotyczący Europejskiego prawa o klimacie. Do głównych proponowanych przez KE rozwiązań należą:
17 września 2020 roku KE przedstawiła dokument roboczy zawierający ocenę skutków ambitniejszego celu klimatycznego UE na 2030 rok, który towarzyszył komunikatowi: „Ambitniejszy cel klimatyczny Europy do 2030”. Na podstawie oceny wpływu KE zaktualizowała wniosek legislacyjny wskazując, że cel redukcji emisji do 2030 roku powinien wynieść co najmniej 55%. 8 października 2020 roku PE przyjął w głosowaniu plenarnym stanowisko, dotyczące wniosku legislacyjnego KE, w ramach którego zaproponował m.in. cel redukcyjny na 2030 rok na poziomie 60% względem 1990 roku oraz obowiązek osiągnięcia przez każde państwo członkowskie zerowego poziomu emisji gazów cieplarnianych netto najpóźniej do 2050 roku. 9 października 2020 roku Prezydencja Niemiecka w Radzie UE przedstawiła propozycję podejścia ogólnego (general approach). Propozycja ta nie zakłada przyjęcia celu neutralności klimatycznej na poziomie krajowym oraz zakłada przyjęcie 55% celu redukcji emisji do 2030 roku względem 1990 roku. 10–11 grudnia 2020 roku Rada Europejska przyjęła co najmniej 55 % cel redukcji emisji do 2030 roku w porównaniu z poziomem z roku 1990. |
Uzgodnienie treści projektu rozporządzenia powinno zakończyć się w I półroczu 2021 roku.
Do 30 czerwca 2021 roku spodziewana jest publikacja odnośnych wniosków legislacyjnych zapowiedzianych w ramach Europejskiego prawa o klimacie |
Poprawa konkurencyjności źródeł odnawialnych i w krótkiej perspektywie czasu jednostek gazowych, kosztem jednostek wytwórczych wykorzystujących paliwa wysokoemisyjne.
Wzrost kosztów operacyjnych konwencjonalnego wytwarzania energii elektrycznej. |
Segmenty | Regulacja | Cele regulacji | Ostatnie rozstrzygnięcia | Kolejny etap | Wpływ na GK PGE |
|
Dyrektywa 2003/87/WE ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w UE (dyrektywa ETS) i akty wykonawcze oraz delegowane, Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (decyzja MSR). |
Przeciwdziałanie zmianom klimatu i realizacja zobowiązań wynikających z Porozumienia Paryskiego. Stworzenie poprzez odpowiedni sygnał cenowy CO2 zachęt inwestycyjnych do rozwijania źródeł niskoemisyjnych. |
W przedstawionym 4 marca 2020 roku przez KE wniosku legislacyjnym dotyczącym Europejskiego prawa o klimacie zapowiedziano m.in., że do 30 czerwca 2021 roku KE oceni, w jaki sposób należałoby zmienić unijne akty prawne, wdrażające cel UE na 2030 rok, aby umożliwić osiągnięcie nowego celu redukcji emisji oraz osiągnąć cel neutralności klimatycznej. KE zakłada na przestrzeni najbliższego roku opracowanie kolejnej rewizji dyrektywy ETS i potencjalnie decyzji MSR.17 września 2020 roku KE przedstawiła dokument roboczy zawierający ocenę skutków ambitniejszego celu klimatycznego UE na 2030 rok, który towarzyszył komunikatowi: „Ambitniejszy cel klimatyczny Europy do 2030”. Na podstawie oceny wpływu KE zaktualizowała wniosek legislacyjny wskazując, że cel redukcji emisji do 2030 roku powinien wynieść co najmniej 55%.13 listopada 2020 roku KE rozpoczęła konsultacje szczegółowego formularza dotyczącego rewizji dyrektywy ETS oraz rewizji decyzji MSR. W ramach rozważanych kierunków rewizji systemu ETS, poza podniesieniem samego celu redukcji emisji zakłada się poszerzenie zakresu EU ETS o sektory transportu i budynki. Przyszłość bezpłatnego przydziału uprawnień dla przemysłu będzie zależeć od finalnych rozstrzygnięć dotyczących wprowadzenia mechanizmu CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). |
Zakończenie konsultacji publicznych szczegółowego formularza – 5 lutego 2021 roku.
Wnioski legislacyjne dotyczące kolejnej rewizji europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych m.in. dyrektywy ETS oraz potencjalnie decyzji MSR mają zostać przedstawione w czerwcu 2021 roku. |
Poprawa konkurencyjności źródeł odnawialnych i w krótkiej perspektywie czasu jednostek gazowych, kosztem jednostek wytwórczych wykorzystujących paliwa wysokoemisyjne.
Wzrost kosztów operacyjnych konwencjonalnego wytwarzania energii elektrycznej. Możliwe uzyskanie bezpośredniego wsparcia inwestycyjnego od 2021 roku w ramach Funduszu Modernizacyjnego. Kolejna rewizja dyrektywy ETS i decyzji MSR spowoduje dalszy wzrost cen uprawnień do emisji. |
Segmenty | Regulacja | Cele regulacji | Ostatnie rozstrzygnięcia | Kolejny etap | Wpływ na GK PGE |
|
Rewizja dyrektywy w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (dyrektywa OZE) i dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej (dyrektywa EED) oraz dyrektywy w sprawie opodatkowania energii (dyrektywa ETD). | Dostosowanie legislacji związanej z promocją energii odnawialnej, efektywnością energetyczną i opodatkowaniem energii do nowego celu klimatycznego. |
4 marca 2020 roku KE opublikowała plan działania oraz wstępną ocenę wpływu dla rewizji dyrektywy ETD. Rewizja dyrektywy ETD ma dotyczyć m.in. przeglądu stawek akcyzy i powiązania minimalnych stawek podatkowych z emisjami gazów cieplarnianych. KE postuluje także odejście od jednomyślności w Radzie na rzecz głosowania większością kwalifikowaną.
3 sierpnia 2020 roku KE rozpoczęła proces konsultacji rewizji dyrektywy OZE oraz dyrektywy EED, który ma odzwierciedlić wyższy cel redukcji emisji do 2030 roku. Zgodnie z oceną skutków ambitniejszego celu klimatycznego UE na 2030 rok, w odniesieniu do celu redukcji wynoszącego 55%, udział energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto w skali całej UE powinien osiągnąć 38-40% (obecnie cel ten wynosi 32%), a w odniesieniu do efektywności energetycznej przełożyłby się na spadek zużycia energii finalnej i pierwotnej odpowiednio o 39–41% i 36–37% (aktualnie cel poprawy efektywności energetycznej to 32,5%). 17 listopada 2020 roku KE rozpoczęła konsultacje publiczne szczegółowych formularzy dotyczących rewizji dyrektyw OZE i EED. 19 listopada 2020 roku KE przedstawiła unijną strategię offshore. Strategia przewiduje, że w 2030 roku łączna moc morskich elektrowni wiatrowych w UE wyniesie 60 GW, a w 2050 roku – 300 GW. Potencjał dla obszaru Morza Bałtyckiego oszacowano na 93 GW w 2050 roku. |
Przygotowanie raportu z konsultacji publicznych, opiniowania i uZakończenie konsultacji publicznych dotyczących rewizji dyrektyw OZE i EED – 9 lutego 2021 roku.
Publikacja wniosków legislacyjnych dotyczących rewizji dyrektyw ETD, OZE i EED spodziewana jest w czerwcu 2021 roku. |
Poprawa konkurencyjności niskoemisyjnych źródeł energii w porównaniu do energii ze źródeł wysokoemisyjnych.
Większy udział źródeł odnawialnych w polskim miksie energetycznym do 2030 roku. |
Segmenty | Regulacja | Cele regulacji | Ostatnie rozstrzygnięcia | Kolejny etap | Wpływ na GK PGE |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej i uchylające rozporządzenie (UE) nr 347/2013 (rewizja rozporządzenia TEN-E). |
Określenie wytycznych dotyczących rozwoju obszarów transeuropejskiej infrastruktury energetycznej przyczyniających się do osiągnięcia celów klimatycznych UE do 2030 roku oraz celu neutralności klimatycznej do 2050 roku. Określenie nowych kryteriów dla projektów PCI. |
15 grudnia 2020 roku KE przedstawiła wniosek legislacyjny dotyczący rewizji rozporządzenia TEN-E. Celem rewizji jest konieczność dostosowania zasad rozwoju infrastruktury do celów Europejskiego Zielonego Ładu, gdyż nie odzwierciedlają one w pełni celu osiągnięcia neutralności klimatycznej UE w 2050 roku. Rozporządzenie TEN-E określa ramy wyłaniania tzw. projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (PCI), które mogą uzyskać wsparcie finansowe w ramach instrumentu „Łącząc Europę” – muszą one wykazać zgodność z zasadą „nie wyrządzania istotnej szkody” zawartą w rozporządzeniu dot. taksonomii. Statusu PCI nie będą mogły uzyskać już projekty dotyczące infrastruktury gazu ziemnego i ropy naftowej. Zaproponowano wzmocnienie roli Europejskiej Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i KE w procesie tworzenia dziesięcioletnich planów rozwoju sieci oraz usprawnienia w obszarze uzyskiwania pozwoleń dla PCI. Projekt przewiduje nowe rozwiązania dla rozwoju infrastruktury offshore:
W obszarze dystrybucji projekt przewiduje m.in. w zakresie obszaru inteligentnych sieci w elektroenergetyce realizację projektów zapewniających integrację nowych form wytwarzania, magazynowania i zużycia energii, jak też ułatwienia w uzyskiwaniu pozwoleń przez PCI będące projektami małej skali w tym obszarze, jak też modyfikację warunków kwalifikowalności tych projektów. |
Wniosek legislacyjny został skierowany do rozpatrzenia w Parlamencie Europejskim oraz do Rady w celu opracowania podejścia ogólnego. Możliwe trilogi mogłyby rozpocząć się najwcześniej w połowie 2021 roku. Nowe zasady miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku.Pierwsza lista PCI w formie aktu delegowanego na bazie wkładu grup regionalnych ma zostać opublikowana do 30 listopada 2023 roku. |
Określenie zasad realizacji projektów wspólnego zainteresowania (PCI) – potencjalna szansa na uzyskanie wsparcia dla inwestycji GK PGE. |